Obszar działania
Powiatowy Zarząd Dróg jest jednostką organizacyjną Starostwa Powiatowego w Olecku. Podstawą naszej działalności jest podjęta uchwała Zarządu Powiatu Olecko – Gołdapskiego Nr 1/99 z dnia 19 stycznia 1999r. w sprawie powołania Powiatowego Zarządu Dróg w Olecku. Nadzór nad realizacją zadań wykonywanych przez Powiatowy Zarząd Dróg w Olecku sprawuje Zarząd Powiatu w Olecku. Na terenie powiatu oleckiego znajdują się drogi krajowe, wojewódzkie, powiatowe i gminne. Naszym zadaniem jest zapewnienie właściwego stanu technicznego drogom powiatowym.
Pod naszą kontrolą znajduje się 368,065 km dróg, w tym 346,699 km dróg zamiejskich i 21,366 km dróg miejskich oraz 31 mostów.
Struktura sieci drogowo - ulicznej na terenie powiatu oleckiego. Droga krajowa nr 65 - granica państwa - Gołdap - Olecko - Ełk - Białystok - Bobrowniki - granica państwa. Drogi wojewódzkie: nr 652 - Kowale Oleckie - Suwałki nr 653 - Sedranki -Bakałarzewo - Suwałki - Sejny - Poćkuny nr 655 - Kąp - Wydminy - Olecko - Raczki - Suwałki - Rutka Tartak nr 661 - Cimochy - Kalinowo
Długość dróg powiatowych
Wyszczególnienie
Rodzaj dróg powiatowych
|
Ogółem
km
|
w tym: o nawierzchni km
|
Mosty szt/mb
|
w tym:
nienormatywne szt/mb
|
przepusty
szt.
|
twarde ulepsz. (bitum, kostka) |
twarde nieulepszone (bruk, żwir.)
|
gruntowe |
Zamiejskie |
356,588
|
252,556
|
87,426
|
16,606
|
28/325,2
|
5/54,7
|
403
|
Miejskie (Olecko) |
13,195
|
13,195
|
0
|
0
|
0
|
-
|
5
|
Razem : |
369,783
|
265,751
|
87,426
|
16,606
|
28/325,2
|
5/54,7
|
408
|
a) rodzaje nawierzchni:
- o nawierzchniach twardych ulepszonych /bitum., kostka, trylinka, płyty/ stanowią - 72%,
- o nawierzchniach twardych nieulepszonych /bruki, żwirowe/ - 24%,
- nawierzchniach gruntowych /naturalne, ulepszone/ - 4 % dróg.
b) rodzaje i stan nawierzchni , poziom utrzymania, stan oznakowania.
Około 34 % dróg o nawierzchni bitumicznej znajduje się w stanie dobrym. Pozostałe drogi o nawierzchni bitumicznej, tj. ok. 66 % posiadają nawierzchnię w różnym stopniu dekapitalizacji i wymagają zabiegów pielęgnacyjnych, w tym ok.55,6 % dróg, tj. ok. 140 km wymaga pilnych odnów i regeneracji nawierzchni. Pod pojęciem zabiegów pielęgnacyjnych nawierzchni mieści się: wykonanie remontów cząstkowych, likwidacja rakowin i spękań nawierzchni, likwidacja miejscowych załamań niwelety.
Drogi pozostałe o utwardzonych nawierzchniach oraz o nawierzchniach gruntowych w zasadzie wymagają modernizacji lub przebudowy. Drogi te wykazują duże deformacje profilu nawierzchni, brak odwodnienia, nawierzchnie nie posiadają prawidłowej niwelety i spadków poprzecznych, często łuki poziome i pionowe są nienormatywne.
Dla utrzymania nawierzchni bitumicznych w dobrym stanie technicznym należałoby wykonać odnowy nawierzchni w ilości min. 16 km rocznie, przeznaczając na ten cel około 1,5 mln zł.
Planowane środki finansowe wystarczają na wykonanie robót związanych z bieżącym zapewnieniem przejezdności i bezpieczeństwem ruchu na drogach, ulicach i mostach. Dlatego też działania powinny koncentrować się w pierwszej kolejności na wykonaniu remontów cząstkowych nawierzchni bitumicznych oraz sukcesywnym profilowaniu dróg żwirowych ze szczególnym uwzględnieniem tych dróg, po których odbywa się komunikacja autobusowa i dowóz dzieci do szkół.
Drogi gruntowe i o nawierzchni twardych nieulepszonych wymagają modernizacji na drogi o nawierzchni twardych ulepszonych.
Submenu
|